És meglepődtem. Az ötlet nagyon fancy: tölts ki egy online kérdőívet otthon a fotelben ülve, és kapj személyre szabott kozmetikumokat csomagként megküldve. Valóban egyszerűbb és kényelmesebb, mint válogatni a tucatnyi kozmetikai márka és összetevő közül egy webshopban vagy a drogériában. De sajnos az egyszerűség és a "menőség" ebben az esetben a minőség és az ár rovására megy.

A Creambox szolgáltatását kozmetikusok hozták létre, és ők is üzemeltetik, legalábbis a honlap szerint. Prémium minőségű, magas hatóanyag-tartalmú kozmetikumok forgalmazását hirdetik, amit máshogy egyébként nehéz lenne beszerezni, és ezt próbálják összekötni az online igényfelmérés és az ezt követő személyre szabott ajánlat, majd megrendelés folyamatával. És itt jön rögtön a gond: összesen négy márka termékei érhetőek el, amit én rendkívül kevésnek találok, tekintve a hatalmas kínálatot a piacon. Ezen kívül, a forgalmazott termékek is hagynak kívánni valót maguk után, legalábbis amit nekem ajánlottak.

Merthogy én is kitöltöttem az online kérdőívet, aminek a célja az arcbőr-típus és a bőrprobléma meghatározása, amire megoldást keresünk. A teszt egyszerű, érthető, gyors. A végén regisztrálni kell az oldalra, megadva az e-mail címed, ahová 1-2 nap múlva elküldik a személyesen neked készített kozmetikum-ajánlatukat. A bőrtípusomat jól lőtték be (kombinált, T-vonalban zsíros, egyébként száraz), ezen kívül bejelöltem az anti-aginget, mint plusz kezelendő problémát.
A kapott ajánlatban három kozmetikum szerepelt: 

  • egy hidratáló fluid 13.000 Ft-ért, ami nyilvánvalóan tele van hidratáló összetevőkkel, de ezeken kívül csak E-vitamint és C-vitamint tartalmaz, ami hatóanyagok szempontjából édeskevés, meg persze illatanyagokat, amik a fő felelősei a bőrirritációnak
  • egy kollagénes hidratáló 9.600 Ft-ért, amiben az alap összetevőkön kívül szintén csak aloe vera van (a kollagént ne számítsuk, mert semmilyen hatása nincs, ránctalanító meg végképp nincs), és ez a készítmény is tele van illatanyagokkal
  • és a végére a nagyágyú, egy majdnem 59.000 (!!!) Ft-os "intenzív bőrépítő krém". Az összetétele nehezen kinyomozható, de E- és C-vitamin biztosan van benne, illetve "növényi kivonatok" és antioxidánsok - az utóbbi azért nagyon vicces, mert a krém tégelyben (!!!) érkezik, ahol minden egyes kinyitással érintkezik oxigénnel, és az antioxidánsok szép lassan elbomlanak, ezért a hatvanezer forint eléggé drága ár. Plusz egy összetevő sincs pontosan feltüntetve az interneten, így nem tudni, hogy mennyire anti-aging ez a krém és miért is fizetünk ennyit. Van még benne sheavaj és argán(olaj)-kivonat, na ezeket kombinált bőrre biztos nem kenném rá, mert tovább fokozzák a zsírosodást. A krémről azt írják, hogy "védi és újjáépíti sejtjeidet, és azt azt körülvevő mátrix sejteket is" - csak tudnám, mik azok a mátrix sejtek... Megint csak az üres, ámde jól hangzó marketing-maszlag, amit minden második ember bevesz.

Összességében nem látom be, miért fizetnék csaknem 82.000 Ft-ot három olyan kozmetikumért, amik lehet, hogy hidratálnak, de semmilyen igazoltan hatékony aktív összetevőt nem tartalmaznak (csak megjegyezném, hogy a Genium Orvosi Központban 75.000 Ft a lézeres arcfiatalítás egy kezelése, ami biztosan hatékonyabb, mint a fenti készítmények, de az általam használt, tényleg működő hatóanyagot tartalmazó kozmetikumok is kihozhatóak a fenti ár kb. negyedéből-harmadából). Plusz nincs köztük se arclemosó, se hámlasztó, ami a mindennapi arcápolási rutin fontos része lenne - ezzel ellentétben mindhárom kozmetikum hidratál, de akkor miért nem csak egy hidratálót javasoltak? Érdekes lenne látni, hogy a termékek kiválogatását valóban személyesen végzik, vagy egy algoritmus alapján kerülnek kiválasztásra. És azt sem igazán értem, hogy ha ezek a termékek valóban olyan "magas koncentrációban" tartalmaznak hatóanyagokat, mint ahogy hirdetik, akkor hogyan merik ezeket "csak" egy online kérdőív eredménye alapján valakinek ajánlani (mellesleg a fenti háromban alig volt hatóanyag...)? És miért csak négy cég terméke elérhető - amik nem is a legjobbak?

Tehát az elgondolás és az ötlet jó, a megvalósítás kevésbé, a (nekem) ajánlott termékek viszont kifejezetten rosszak, és biztos nem venném meg őket. Merésznek tartok úgy ajánlani valakinek kozmetikumot, hogy nem beszélgetek vele legalább 10 percet élőben, amikor van alkalmam megnézni és megtapintani a bőrét, megbeszélni az eddigi bőrápolási rutint (és hogy ebben vannak-e problémás részek vagy esetleg termékek), és kitérni a kezelendő problémákra. Ha a fentieken átgondolva továbbfejlesztik a szolgáltatást, és bővítik a termékpalettát, akkor egy nagyon jó szolgáltatást kapnánk.